S-au încheiat negocierile pentru Autostrada Ploieşti – Braşov. Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a finalizat săptămâna trecută ultima rundă de discuții pentru construcția în parteneriat public privat a șoselei de mare viteză.

Asocierea dintre cele două firme din China și Turcia urmează să vină cu oferta finală, după care comisia de evaluare va decide dacă atribuie sau nu contractul, estimat la 1,36 de miliarde de euro, scrie potrivit economica.net.

Durata de proiectare şi execuţie a autostrăzii este stabilită la maximum patru ani, iar durata de întreţinere şi operare de către partenerul privat este de 20 de ani.

Parteneriatul presupune că statul va contribui cu 25 la sută din costul investiţiei, iar partenerul privat cu restul de 75 la sută, la care se adaugă costurile de întreţinere şi operare.

Pentru recuperarea banilor se va introduce o taxă de autostradă de 6,3 euro pe sută de kilometri. Însă sunt puține șanse ca banii strânși din taxa de autostradă să acopere costurile de construcție și operare, așa că statul va trebui să suporte diferența.

„Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurși este limitata la 6,3 euro, fără TVA, şi poate fi supus indexării la data de 01 martie a fiecărui an cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior. Nivelul tarifului perceput este stabilit în funcție de distanța parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plătește, pentru fiecare 100 km autostradă 8,82 euro fără TVA, iar pentru un HGV şi un bus se plăteşte 12,6 euro fără TVA. Nivelul tarifelor pentru fiecare categorie de vehicul este aproximativ la media taxelor statelor din Uniunea Europeană”, susține Comisia de Prognoză.

Oficiali ai Ministerului Transporturilor împreună cu cei ai CNAIR pregătesc un sistem de taxare similar și pentru celelalte autostrăzi din România. Potrivit draftului de proiect aflat la Minister, șoferii vor fi obligați să plătească dacă vor să circule pe A1 și A2. Taxa va scoate din buzunarul fiecărui șofer minimum 1,75 de euro pentru fiecare 100 de kilometri parcurşi pe autostrăzile construite din bani publici sau europeni.

În același timp, Ministerul de Finanțe recunoaște că în România se practică o multiplă taxare a șoferilor pentru drumuri. Se plătește rovinietă, se plătește acciză în fiecare litru de carburant, se plătesc taxe de pod, iar acum noua taxă de autostradă ar fi cireașa de pe tort. Nu mai punem la socoteală, pentru vehiculele mai mari de 3,5 t, taxele locale și județene de tramă stradală.

În primul rând – aici ministrul Teodorovici s-a exprimat clar – nu pot coexista atât vinieta, cât și taxa de autostradă. ”Nu iei și vinietă și taxă de drum, și una și alta” a spus el, în contextul în care Guvernul își dorește ca până la finele anului să semneze un contract de concesiune pentru Ploieșt- Brașov bazat pe perceperea unei taxe.

Problema este însă că Ministerul Transporturilor nu vrea să renunțe la rovinietă, taxă din care strânge 200 milioane de euro anual, dar vrea neapărat să taxeze și autostrăzile, așa cum arată studiul aprobat de Guvern. Mai ales că Ministerul Transporturilor lucrează la un proiect pentru a da spre operare autostrăzile unor companii private. Acestea se vor ocupa de repararea și întreținerea autostrăzilor contra unor taxe pe care le vor percepe șoferilor, pe suta de kilometri. Aceasta ar fi soluția cea mai convenabilă pentru Guvern. Banii din rovinietă ar fi încasați direct de stat, în timp ce taxele de autostradă vor merge exclusiv la firmele private care se vor ocupa de întreținerea șoselelor de mare viteză.

(Visited 2.366 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.