Stundeții susţin că doar 20% din biletele emise sunt pentru studenţi şi afirmă că sunt necesare investiţii pentru îmbunătăţirea condiţiilor de călătorie.

Ministrul Finanţelor Eugen Teodorovici a anunţat luni că în CEx al PSD s-a discutat şi despre „limitarea” numărului de călătorii gratuite cu trenul acordate studenţilor, dar şi despre acordarea gratuităţilor în funcţie de criterii precum vârsta sau performanţele şcolare.

Gratuitatea la transportul feroviar intern acordată de statul român studenţilor înmatriculaţi la o formă de învăţământ cu frecvenţă la instituţiile de învăţământ superior acreditate reprezintă una dintre facilităţile cu cel mai mare impact asupra calităţii vieţii studenţilor.

În contextul dimensiunii sociale a educaţiei, această măsură constituie unul dintre mecanismele de implementare a unor politici publice ce vizează echitatea în învăţământul superior, care contribuie la creşterea numărului de studenţi din medii socio-economice defavorizate.

În plus, prin această facilitate, se încurajează mobilitatea studenţilor, atât pentru schimburi de experienţă între centrele universitare, cât şi pentru a lua parte la diferite manifestări artistice, culturale, sportive sau ştiinţifice, desfăşurate în diverse oraşe ale ţării.

De asemenea, putem remarca în prezent şi exemplul altor ţări europene, precum Luxemburg sau Slovacia, care au adoptat deja aceste măsuri de gratuitate ale transportului feroviar pentru studenţi, fapt care a contribuit la creşterea calităţii vieţii studenţeşti”, argumentează ANOSR.

Organizaţia stundeților menţionează că problemele sociale cu care se confruntă România în momentul de faţă constituie un aspect suficient de alarmant pentru a determina decidenţii să aloce resursele financiare necesare pentru a facilita accesul categoriilor defavorizate.

Chiar şi în condiţiile creşterilor din ultimii ani, niciun tip de bursă nu acoperă în totalitate cheltuielile lunare ale studenţilor cu articolele de îmbrăcăminte, încălţăminte şi alte aspecte cotidiene de acest tip, respectiv cu materialele de studiu necesare şi eventualele participări la manifestări ştiinţifice.

În aceeaşi notă, indiferent de tipul de bursă de care beneficiază studenţii, acest sprijin este acordat pe întreaga durată a anului universitar (12 luni), întrucât cheltuielile curente ale acestora există şi în perioada în care nu se desfăşoară activităţi didactice propriu-zise.

Spre exemplu, în cazul studenţilor care beneficiază de bursă socială, acordată în baza criteriilor de venit redus sau pentru cazuri medicale, este de la sine înţeles faptul că situaţia materială a acestora nu se va modifica în decursul săptămânilor în care nu au loc efectiv cursuri. Astfel, studenţii se confruntă cu aceleaşi probleme legate de subzistenţă şi în perioada dintre semestrele academice, motiv pentru reducerea perioadei de acordare a bursei este total nejustificată”, argumentează studenţii.

ANOSR a solicitat CFR Călători, în luna ianuarie 2019, informaţii în baza Legii nr. 544 din 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public (publicată în Monitorul Oficial nr. 663/23 octombrie 2001) referitoare la statusul din ultimul an în ceea ce priveşte numărul de studenţi unici care au beneficiat cel puţin o dată de gratuitate la transportul feroviar, numărul de călătorii gratuite de care au beneficiat aceştia, conform Hotărârii de Guvern nr. 42/2017, contravaloarea şi distanţa medie a călătoriilor.

În răspunsul formulat de compania de transport feroviar nu ne-au fost puse la dispoziţie date comerciale <deoarece ne desfăşurăm activitatea pe o piaţă concurenţială>, comunicându-ne, totuşi, că doar 20% din numărul total de bilete vândute îl reprezintă biletele emise pentru studenţi.

Astfel, găsim această reacţie a reprezentanţilor guvernului ca fiind doar un alt motiv de a nu respecta dreptul studenţilor de a călători gratuit cu trenul, reglementat prin Legea nr. 1/2011 a educaţiei naţionale”, spun studenţii.

ANOSR consideră că atenţia opiniei publice ar trebui să cadă asupra principalelor probleme financiare ale Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători” S.A. CFR Călători menţiona în răspunsul la adresa formulată de ANOSR în ianuarie 2019 că „luând în calcul creşterea de trafic din ultima perioadă, acoperirea necesarului de material rulant s-ar putea realiza prin creşterea parcului activ cu 400 de unităţi de material rulant”.

Cu toate acestea, întrebând reprezentanţii CFR Călători care sunt măsurile luate în vederea creşterii gradului de confort în garniturile de tren gestionate de companie referindu-ne aici la tipul de investiţii realizate, costuri şi număr de vagoane reabilitate/renovate/achiziţionate în anul 2018, aceştia anunţau un buget alocat unor astfel de acţiuni de investiţii de peste 1,6 milioane de lei şi „modernizarea din fonduri proprii a unui număr de 24 vagoane de călători, contribuind la creşterea capacităţii de transport cu peste 2000 de locuri”.

 

(Visited 26 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.