Pentru a remedia această stare de fapt, deputații PNL de Constanța, Bogdan Huțucă și Robert Boroianu, au depus un proiect legislativ privind eliminarea taxelor de pod de la Giurgeni-Vadu Oii și Fetești-Cernavodă.

Cei mai afectați de taxa de pod de la Fetești și Giurgeni sunt localnicii din apropiere, care sunt nevoiți să facă naveta spre locul de muncă pe malul celălalt al Dunării. Dacă vor să tranziteze cu autoturismele personale, costurile suplimentare se ridică la cel puțin 400 de lei pe lună, asta în condițiile în care șoferii plătesc deja o taxă identică, rovinieta pentru utilizarea rețeleie naționale de drumuri și poduri. De aceea, cei mai mulți sunt nevoiți să organizeze în grupuri pentru a împărți costuri sau să aleagă mijloace de transport în comun, dar și atunci costurile sunt incluse în prețul biletului.

Taxele, suportate de toți constănțenii și tulcenii

De asemenea, transportatorii reclamă faptul că pentru un microbuz trebuie să plătească 47 de lei pentru fiecare trecere, în condițiile în care tranzitează punctul de taxare, dus-întors, în medie, de 4 ori pe zi, 30 de zile pe lună, iar pentru un autocar, în aceleași condiții, 64 de lei. Asta înseamnă costuri suplimentare de cel puțin 5.000 de lei pe lună pentru fiecare mașină, bani care sunt recuperați, ca de obicei, de la client. Exact aceeași situație o reclamă și transportatorii de mărfuri, care atrag atenția că aceste taxe impuse abuziv se regăsesc în prețul final al produselor.

Aceste situații le reclamă și deputații PNL Bogdan Huțucă și Robert Boroianu în expunerea de motive a proiectului de lege pentru eliminarea taxelor de tranzitare a celor două poduri.

Această taxă este profund discriminatorie, în special pentru locuitorii din zona Dobrogei. Această taxă este plătită, într-o proporție foarte mare, de cei care sunt nevoiți să facă drumuri sau să tranziteze aceste sectoare de drum. Atât persoanele fizice, cât și cele juridice care își au domiciliul/sediul pe raza teritorială a județelor Constanța, Tulcea și Ialomița sunt obligate să plătească această taxă de trecere ori de câte ori au probleme de sănătate sau trebuie să rezolve probleme administrative, fie în Capitală, fie în alt oraș al țării. Puternic afectați sunt agenții economici care distribuie mărfuri în toată țara. Taxa se regăsește de cele mai multe ori în prețul final al produselor. Altfel spus, și cine nu trece cu mașina peste cele două poduri tot plătește taxa de pod!”, spun cei doi parlamentari liberali de Constanța.

Plătim deja rovinietă

Totodată, Huțucă și Boroianu reamintesc că în nicio altă țară traversată de Dunăre nu se percep taxe suplimentare pentru utilizarea podurilor peste acest fluviu, singura rațiune a autorităților române fiind aceea de a colecta cât mai mulți bani la buget, din orice sursă.

„Taxa de trecere peste aceste poduri a fost introdusă din rațiuni pur financiare, dar suntem în prezența unei duble impuneri, atâta timp cât utilizatorii drumurilor publice din România plătesc rovinieta, care reprezintă o taxă pentru utilizarea drumurilor și podurilor amplasate pe drumurile naționale și autostrăzile din România. În statele traversate de Dunăre (Serbia, Ungaria, Austria), nu există taxe similare pentru trecerea podurilor peste Dunăre.

Taxa de utilizare a podurilor Giurgeni – Vadu Oii și Fetești – Cernavodă nu reprezintă decât o suprataxare a utilizatorilor drumurilor publice din România, fără o justificare obiectivă: banii colectați merg la bugetul de stat; podurile se află într-un stadiu avansat de degradare, deși această taxă se colectează de peste un deceniu; legislația comunitară nu impune o asemenea taxare, ci ea este rezultatul deciziei autorităților române, care au considerat de cuviință să mai impună o nouă sursă de venituri la bugetul de stat”, se mai arată în expunerea de motive.

Având în vedere cele menționate mai sus, deputații Bogdan Huțucă și Robert Boroianu solicită ca acest proiect de lege să fie dezbătut și aprobat în procedură de urgență, mai ales că pe timpul sezonului estival se produc ambuteiaje în stațiile de taxare peste cele două poduri.

 

 

(Visited 1.508 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.