Fiind foarte mulți bani la mijloc, peste 1,6 miliarde euro, interesele sunt uriașe, iar legislația românească tocmai bună pentru a trage câteva tunuri generoase fără ca cineva să răspundă vreodată.

După ani de zile de proceduri și două licitații suspendate, Corveta a ajuns din nou pe uscat, pe terenul arid al contestațiilor, suspiciunilor și tentativelor de fraudă. Și culmea, cel care pare a se da de ceasul morții pentru a face lucrurile pe dos este chiar statul român.

Prima dată a încercat să construiască corvetele (nave de luptă pe mare) într-un șantier de Dunăre, deținut de olandezi. Afacerea puțea a baltă stătută de la Galați până în Cluj. De ce ar da statul român o asemenea lucrarea unui constructor străin, al cărui șantier naval se află și pe Dunăre, eludând toate pericolele și riscurile ce decurg din această amplasare? A fost însă afacerea guvernului Cioloș, care a refuzat explicații, însă toate indiciile duceau spre o înțelegere secretă pentru ca în schimbul susținerii companiei Damen, Olanda să nu ne mai pună bețe-n roate pentru intrarea în Spațiul Schengen. Însă nu s-a putut finaliza deoarece la putere a venit imediat PSD. Așa că atribuirea contractului către Damen a fost anulată, iar toată procedura reluată.

Și pentru că nu a ajuns o singură licitație cu cântec, Guvernul PSD a încercat să facă una și mai lată. A organizat o nouă licitație în care el era și organizatorul, dar și competitorul, mergând la braț tot cu Damen, de data aceasta relocat la Mangalia în locul defunctului Daewoo. Mai exact, Guvernul a vrut să centreze și tot el să dea cu capul, dar nu i-a ieșit. Era evident că se încălcau flagrant principiile unei competiții corecte, șansele celorlalți participanți fiind efectiv batjocorite.

Dar și de data aceasta, afacerea Corveta s-a oprit cu oiștea-n gard. Șantierul Naval Constanța, parte a asocierii cu Naval Grup Franța, a cerut în instanță anularea licitației, urmând ca pe 16 ianuarie judecătorii să ia în discuție solicitarea. Ca urmare, MApN a anunțat că procedura de achiziție a corvetelor multifuncționale a fost suspendată.

Potrivit MApN, departamentul pentru Armamente a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii, de natură să afecteze realizarea interesului naţional de securitate în ceea ce priveşte Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”, informează hotnews.ro.

În plus, MApN mai precizează că unul dintre ofertanți a atacat în instanță și cere anularea hotărârii de guvern în baza căruia se desfășoară procedura.

Potrivit MApN, secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, responsabil cu derularea procedurii de achiziţie aferentă Programului de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională”, a prezentat ministrului apărării naţionale un raport de informare cu privire la acest subiect.

„Astfel, secretarul de stat a adus la cunoştinţă faptul că Departamentul pentru Armamente, prin semnătura sa, a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii, de natură să afecteze realizarea interesului naţional de securitate în ceea ce priveşte Programul de înzestrare esențial „Corvetă multifuncțională””, transmite ministerul.

MApN mai transmite și că „la această dată, există un litigiu pe rolul Curţii de Apel Constanţa prin care Şantierul Naval Constanţa S.A., ca parte la „Asocierea dintre Naval Grup Franţa şi Şantierul Naval Constanţa S.A.”, solicită „anularea în tot a HG nr. 48 / 2018”, act normativ care fundamentează derularea procedurii mai sus amintite, secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, a informat cu privire la suspendarea procedurii de achiziţie, până la clarificarea aspectelor semnalate”. [n.r. sublinierea aparține redacției]

Potrivit informațiilor disponibile pe portalul instanțelor de judecată, pe rolul Curții de Apel Constanța există un dosar în contencios administrativ și fiscal deschis în data de 19 octombrie 2018 prin care SC ŞANTIERUL NAVAL CONSTANŢA SA cere anularea unui „act administrativ cu caracter normativ”. Primul termen este programat pe 16 ianuarie.

 

 

(Visited 348 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.