Începând de astăzi, plătim 50 de bani garanție pentru orice produs la sticlă sau borcan. Cum se recuperează garanția
De duminică, 31 martie, toţi cumpărătorii de produse ambalate, ale căror recipiente pot fi refolosite, sunt nevoiţi să achite comercianţilor o garanţie de 0,5 lei pe ambalaj sau să dea la schimb un ambalaj de acelaşi tip. Ca să îşi recupereze garanţia, clienţii trebuie să prezinte bonul fiscal care aduce dovada cumpărării, informează adevărul.ro.
Guvernul a decis, în vara anului trecut, printr-o ordonanţă de urgenţă, să impună noi reguli pentru gestionarea ambalajelor şi pentru reciclare, începând cu 31 martie 2019. De la această dată, firmele sunt obligate să încaseze garanţii în bani de la români pentru ambalajele refolosibile. Prevederea se aplică şi în cazul relaţiilor comerciale dintre firme, retailerul fiind obligat să plătească furnizorului aceeaşi garanţie sau să dea ambalajele în schimb.
Garanţia bănească este de 0,5 lei/ambalaj. Iniţial, Guvernul propusese ca garanţia să fie de 2 lei, dar în urma criticilor a scăzut valoarea acesteia.
Măsura se aplică până la data de 1 ianuarie 2021. Sistemul de garanţie-returnare se va aplica pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel.
Garanţia se returnează doar în baza bonului fiscal
Cumpărătorii care au achiziţionat produse cu ambalaje reutilizabile îşi vor putea recupera garanţia ducând ambalajul înapoi la magazin, dar numai dacă prezintă şi bonul fiscal şi dacă ambalajul este în stare bună.
Asta înseamnă că toate bonurile fiscale pe care este inscripţionată garanţia vor trebui păstrate până ce se va cere returnarea banilor.
Cei care nu vor să plătească garanţia vor putea da la schimb un ambalaj de acelaşi tip. Proiectul prevede însă că sticlele şi borcanele pot fi duse, la schimb, la achiziţia altor produse ambalate în ambalaje reutilizabile. Cu alte cuvinte, românii se vor duce la supermarket cu sacoşa de ambalaje.
Clienţii trebuie informaţi
Operatorii economici care comercializează cu amănuntul produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligaţi să informeze consumatorii asupra valorii garanţiei băneşti şi asupra sistemului de preluare a ambalajelor respective.
Operatorii economici vor fi obligaţi:
– să informeze consumatorii asupra valorii garanției bănești şi asupra sistemului de preluare a ambalajelor respective;
– să primească la schimb ambalajele reutilizabile ale produselor comercializate care sunt într-o stare corespunzătoare pentru a fi reutilizate;
– să returneze, la solicitarea consumatorului, în baza bonului fiscal, valoarea garanției bănești în cazul ambalajelor reutilizabile ale produselor comercializate care sunt într-o stare corespunzătoare pentru a fi reutilizate.
– să marcheze sau să înscrie pe ambalajul primar sau pe eticheta produsului destinat consumatorilor sintagma „ambalaj reutilizabil”;
– să organizeze preluarea ambalajelor reutilizabile astfel încât să realizeze, începând cu anul 2019, un procentaj de returnare de minim 90%;
Firmele care nu marchează produsele cu sintagma „ambalaj reutilizabil” riscă să fie amendate cu sume cuprinse între 16.000 şi 30.000 de lei. Iar dacă nu ating procentajul de returnare de 80%, amenda este cuprinsă între 20.000 şi 40.000 de lei.