Ecaterina Andronescu a declarat că vrea să schimbe prevederile legale privind repetenţia în clasele primare şi să ofere posibilitatea învăţătorului de a lăsa repetent un copil, prin schimbarea legii. Ministrul Educaţiei mai precizează că este o greşeală această prevedere din lege.

Din păcate este o prevedere legală. Până în clasa a III-a nu îi poate lăsa repetenţi, dar eu cred că trebuie să revenim asupra acestui lucru, pentru că iată unde suntem: ajungem la clasa a VIII-a şi atunci constatăm că nu ştiu să scrie bine, să calculeze şi 36% nu sunt în stare să ia 5 la evaluarea de la clasa aa VIII-a. Obiectivele trebuie să le stabilim prin lege şi fişa postului profesorului”, a declarat ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, la Digi24.

În replică, Vasile Brașovanu, un fost învățător este de părere că repetenția pentru un elev din clasele primare poate avea efecte dezastruoase asupra personalității sale, atât pe termen scurt, cât și lung.

În ultimii 4 ani am lucrat cu copii atât din școli publice, cât și din școli private. Am observat pe de-o parte ce înseamnă sărăcia și cum poate ea influența viața unui elev, cât și ce înseamnă resursele financiare aduse fără limite, lipsite însă de o prezență afectivă a părintelui în viața copilului.

Cu regret observ cum în spațiul public, dar și în diferite grupuri de părinți e încurajată această practică. Studiile parcurse în ultimii ani, cât și experiența directă cu copiii mi-au confirmat cât de nocivă este repetenția și cât de multă nevoie de implicare este din partea adulților. Am încercat mai jos să redau, pe de-o parte, cauzele și efectele reptenției, cât și soluțiile, cât se poate de reale ce pot fi aplicate.

Dincolo de Omul sfințește locul!, atitudine observată în multe întâlniri cu profesorii prin țară, cred că e nevoie de intervenție sistemică și de un cadru legislativ care să oprească această practică și care să vină cu soluții alternative.

Efectele repetenției

  • Pierderea sentimentului securității dat de grupul, clasa în care era cu un an înainte fapt ce conduce la sentimentul de amenințare (activarea sistemului limbic – atac, îngheț, fugă);
  • Scăderea stimei de sine și a sentimentului că pot chiar și atunci când sunt în situații dificile (faptul că un adult și colegii îi oferă ajutorul îi poate oferi motivația de a da tot ce are mai bun);
  • Nașterea sentimentului de frustrare, nedreptate – ‘De ce doar mie mi se întâmplă asta? Nu e vina mea că nu am înțeles lecția!’ Și activarea emoționalului, a reacției ‘Mi-ați făcut asta, veți vedea voi ce vă fac eu!’ Apar acte de bullying ce vin din această frustrare și lipsă a disponibilității din partea adulților de a oferi sprijin;
  • Rușinea + umilirea – “am rămas repetent ceea ce înseamnă că nu sunt bun de nimic, iar ceilalți vor râde de mine!”
  • Creșterea demotivării – “nu are nici un rost să mai continui școala!” – lucru ce deseori duce la abandon școlar;
  • La nivel cognitiv și de rezultate ale învățării – e posibil ca la unele discipline competențele să fi fost atinse, cunoștințele să fie bine stăpânite și repetând anul el nu are parte de un progres în această zonă, ci stagnează, ceea ce poate naște revoltă și nemulțumire sau plictiseală în timpul orelor;
  • Eticheta de repetent în comunitate și familie – cazuri de violență pentru că elevul face de râs familia în comunitate, trăiește sub amenințarea că dacă și anul acesta repetă clasa nu va mai merge la școală, ci că va fi trimis la muncă;
  • E posibil ca în anul ce este repetat să aibă parte de cadre didactice diferite care să-i ofere mai multă atenție nevoilor individuale de învățare (în ciclul primar își schimbă învățătorul/ învățătoarea);
  • Concentrarea tuturor resurselor spre a fi acceptat în noul grup și realizarea de compromisuri în acest sens, ceea ce diminuează capacitatea de învățare și produce un dezechilibru emoțional (mai ales la preadolescenți pentru care acceptarea și câștigarea popularității în noul grup este scopul fundamental, sunt dispuși să cedeze presiunii grupului și să încalce regulamentul școlar ceea ce atrage după sine sancțiuni și etichete).

Srusa si articol complet pe edupedu.ro

 

(Visited 367 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.