O poveste de succes. Colegiul Nautic Român pregătește viitori ofițeri pentru flota engleză. Absolvenții obțin direct brevet britanic
Acum 8 ani a luat ființă Colegiul Nautic Român, primul institut privat de marină din țara noastră. Până în prezent, au ieșit de pe băncile acestei școli peste 1.000 de absolvenți, români și străini, care cutreieră mările și oceanele lumii, iar din 2016 Colegiul Nautic Român pregătește viitorii ofițeri pentru flota comercială engleză. Cel care a făcut posibilă această „aventură” pe tărâm britanic este comandorul (rez) Stelian Cojocaru.
– Domnule Cojocaru, în 2010 ați început un proiect ce părea imposibil la vremea aceea: primul institut privat de marină din România. Câți ofițeri ați format în acești ani?
– Colegiul Nautic Român este deja în memoria afectivă a peste 1000 de absolvenți, care, în cei peste 8 ani de existență, au încheiat la noi, cu succes, diverse programe și cursuri de formare și specializare în domeniul maritim. În cei 6 ani cât a funcționat în București, colegiul a școlarizat peste 300 de ofițeri de marină comercială, care, cu rare excepții, navighează acum cu brevet românesc pe mările și oceanele lumii. În anul 2016 Colegiul Nautic Roman s-a mutat la Constanța și a obținut franșiza celui mai vechi colegiu naval englez de marină comercială, Tyne Coast College. Înființat în anul 1861, colegiul britanic se mândrește cu o istorie impresionantă, chiar în țara cu cea mai îndelungată tradiție maritimă din lume. Colegiul Nautic Român a câștigat privilegiul de a fi singurul institut de marină din Europa acceptat vreodată de un colegiu britanic într-un astfel de parteneriat avansat.
– De ce Marea Britanie?
– Relevant este faptul că Anglia numără în prezent cca 4000 de nave și unități diverse sub pavilion englez, ceea ce reprezintă, pentru posesorii de brevete britanice, o piață cu angajabilitate directă. Din această perspectivă, România este un contraexemplu, deoarece în lipsa navelor cu pavilion Român, posesorii de brevete românești nu au o piață directă cu angajabilitate garantată. În realitate, brevetații români se descurcă, dar o fac pe rămășițele altor piețe, pe care brevetele naționale au prioritate – un adevăr pe care, din păcate, mulți îl ignoră.
Stelian Cojocaru
– Absolvenții Colegiului Nautic obțin direct brevet britanic de ofițer?
– Da, chiar recent, în luna iunie 2018, primii români au primit brevetul britanic de ofițer. Deci se poate! Povestea de succes nu este doar a celor două colegii, ci în primul rând a studenților și cursanților români care au avut curajul să meargă pe acest drum, în condițiile în care o mare de incertitudini și suspiciuni planau în jur: oare vor face față, vor lua examenele în Anglia, brevetul britanic obținut de un român va fi recunoscut? Brusc, toate aceste întrebări au devenit retorice, dovedind o dată în plus faptul că Dumnezeu îi răsplătește pe cei curajoși și muncitori.
– Cum sunt structurați anii de studii? De asemenea, mulți tineri se sperie când aud de Marea Britanie. Se gândesc la costuri foarte mari de școlarizare.
– Tinerii din România care vor să obțină un brevet englez de ofițer de marină comercială, punte sau mașină, vor studia primul an în Colegiul Nautic Român, al 2-lea an în Anglia, în Tyne Coast College și apoi vor beneficia de practică ambarcată de cadet, garantată prin contractul de studii, urmând ca la final, după un examen scris și unul oral, să obțină un brevet britanic de ofițer de la Autoritatea Maritimă a Angliei. Taxa întregului program este de 3000 de euro, anul al 2-lea în Anglia fiind finanțat integral de colegiul britanic. Este important de știut că se studiază integral în limba engleză iar studenții încep să câștige bani încă din timpul voiajelor de practică.
– Acest parteneriat cu institutul britanic de marină este destinat doar celor care doresc să devină ofițeri?
– Parteneriatul româno-britanic este mult mai larg. Partea inedită a acestei rețete de succes vine abia acum: la brevete britanice au acces acum și deținătorii de brevet românesc de ofițer care vor să promoveze la gradele superioare (comandant și șef mecanic), pentru ei cursurile sunt integral la distanță. Electricienii de bord cu experiență de 1 an pot obține și ei un brevet englez de ofițer electrician, cu un curs de doar 6 săptămâni. Toate acestea sunt soluții noi, oferite României de către Autoritatea Maritimă a Angliei, care să îi ajute pe români să acceseze o piață a muncii garantată și mult mai bine plătită. Proiectul acesta mai aduce o noutate interesantă: pentru prima dată în istorie, Autoritatea Maritimă a Angliei (UK Maritime and Coastguard Agency) a inspectat o instituție românească de educație – Colegiul Nautic Român, s-a întâmplat în 18-19 iunie 2018, aceasta certificând definitiv o poveste de succes la care tinerii din România sunt invitați să ia parte.
- colegiul nautic roman
- navigatie
- stelian cojocaru