În toată România, au apărut prin biserici picturi unde, printre sfinți, apar şi primari care au donat bani publici pentru construirea locaşului de cult, oameni de afaceri controversați sau politicieni locali.

Donațiile fraților Codrea au ajutat la construirea lăcașului de cult din Turnu Măgurele, iar preoții de acolo au ales să-și exprime mulțumirea prin acest gest exagerat.

Bineînțeles, cei doi n-au avut nimic de comentat cu privire la gestul preoților și i-au lăsat să-i picteze, deși donațiile pentru construcția de biserici ar trebui să rămână o chestiune privată, între donator și preot.

De vreo doi ani, de când fețele fraților Codrea au apărut pe pereții bisericii din Turnu Măgurele, printre chipuri de sfinți și îngeri, mai multe persoane care merg acolo să se întâlnească cu Domnul și-au tot exprimat nemulțumirea. Fie public, fie între patru ochi cu preoții.

Și, în ciuda argumentelor enoriașilor, care văd o exagerare grosolană în această pictură, preoții le spun, în termeni smeriți, desigur, că banul e ochiul dracului, dar e bun atunci când servește scopului divin.

Articol complet și sursa: liberprinteleorman.ro

Frații Codrea ar fi unii dintre cei mai bogați oameni de afaceri din Turnu Măgurele, prieteni apropiați ai lui Valentin Dragnea, cu care ar împărți și același avocat.

În anul 1986, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române (BOR), reglementa prin decizia numărul 11.236 reprezentarea ctitorilor în biserici hotărând următoarele:

să nu se aducă modificări picturilor din bisericile monumente istorice sau din bisericile mai noi cu prilejul restaurării lor; să fie păstrate intacte tablourile votive ale ctitorilor, ca şi tabloul chiriarhului locului sau alţi ierarhi cu prilejul restaurării picturii de la bisericile monumente istorice, ca şi de la bisericile obişnuite;

să se păstreze intact cu prilejul unei restaurări programul iconografic pictural referitor la tabloul votiv al ctitorului şi ierarhului;

să nu se înlocuiască tabloul cu chipul ierarhului sub care s-a pictat sau s-a sfinţit biserica, cu cel din timpul căruia se face restaurarea;

să nu se picteze chipul ierarhului în timpul căruia s-a restaurat pictura, alături de cel în timpul căruia s-a zidit şi pictat biserica respectivă;

numele ierarhului în timpul căruia s-a făcut restaurarea se poate scrie în pisanie; să nu se anuleze pisania veche cu prilejul restaurării unor picturi, ci ea să fie repusă în valoare;

să se menţioneze în descrierea iconografică a devizelor de restaurare a picturii cine este trecut în tabloul votiv şi să se reproducă întreg conţinutul pisaniei;

să se interzică cu desăvârşire pictarea în biserici a chipului preoţilor sau al membrilor Consiliului Parohial, în locul ctitorilor, aceştia putând fi menţionaţi în pisanie sau în alt loc în pridvor;

să se interzică cu desăvârşire a se scrie numele donatorilor de icoane sau scene în biserică, numele acestora putând fi trecut în pisanie sau într-un pomelnic permanent al bisericii şi în documentul întocmit cu prilejul sfinţirii bisericii.

 

(Visited 147 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.