În articolul publicat pe agendapompierului.ro, pompierii argumentează, din perspectiva lor, ce soluții de intervenție s-ar fi putut încerca, de ce perna pneumatică, chiar dacă ar fi existat, nu ar fi ajutat cu nimic în situația dată, de ce nu a fost folosită apa sau de ce autoscara ar fi fost o soluție, dar nu în 10 minute.

Despre perna pneumatică

Perna despre care facem vorbire are o suprafață de cca 6/4 m și o înălțime de 1,5 m. Aproximativ. Imaginați-vă cam cum se vede această pernă de la etajul 6? Cam cât două locuri de parcare. Încurajatoare priveliște!

În altă ordine de idei, pompierii antrenați care au sărit pe această pernă la aplicații și știau cum să sară, mai precis, pe spate, că altfel riscul de fractură de cervicală e maxim, s-au resimțit după „aterizare” zile bune. Și „săritura” au efectuat-o de la înălțimi de etaj 2, maxim 3. Din păcate pentru o intervenție de salvare de la înălțimi mari, gen, etajul 6, perna este INEFICIENTĂ.

În plus pentru pregătirea pernei, timpul necesar este de MINIM 10-15 minute. Și e nevoie în primul rând de spațiu unde ea să fie desfășurată, respectiv de o autospecială pe post de generator care să alimenteze ventilatoarele care alimentează/umflă perna. Și, bineînțeles, oameni de intervenție.“

Despre autoscară

Autoscara, da, ar fi putut fi soluția ideală. DACĂ! Și aici avem mai mulți dacă. Primul, cel mai vehiculat, este DACĂ ajungea la timp. Dacă ajungea la timp, ar fi durat minute bune până ca pompierii să caleze autoscara. Minim 5, poate mai mult. Încă câteva minute, minim 5 până ar fi ajuns sus la etajul 6. DACĂ NU BATE VÂNTUL. În condiții OPTIME.

Încă câteva minute până când jetul de apă ar fi domolit suficient focul până când pompierul să ajungă în siguranță la victimă. Se făcea lejer, 9.30… Cu puțin ajutor de la Dumnezeu putem spune că femeia putea fi salvată. Viața ei nu a stat în mâna pompierilor.

Viața ei a stat în mâna destinului. Dacă rezista, poate, putea fi salvată cu autoscara. Dar, repet, să luăm în calcul, timpul de deplasare al autoscării, timpul pentru calarea ei, timpul pentru derularea scării, timpul de acționare cu apă asupra vâlvătăii pentru a putea ajunge la victimă. Minute, zeci de minute.

Alertarea s-a făcut la 9.15. Femeia a căzut la 9.25. Era IMPOSIBIL ca în 10 minute, o autoscară să ajungă, fie și de la 1 km distanță, să caleze, să ridice scara, să acționeze cu apă și să preia femeia. Sunt pompieri, nu super eroi.“

Despre neajunsurile din sistem

  1. Lipsa acută de personal. Multe treceri în rezervă și prioritizarea SMURD. Ambulanțele SMURD sunt mereu încadrate la capacitate optimă. Chiar dacă în peste 50% din cazuri ele nu se deplasează la urgențe. Dureri de dinți, dureri de șale, panariții și altele asemenea nu reprezintă o urgență pentru un serviciu care se vrea de elită, ca SMURD, dar cifrele dau a dracului de bine pentru imaginea lui Raed Arafat. Pe autospecialele de stingere în schimb, deseori avem 2 oameni. În cazuri fericite 3, în loc de 5. Cel mai „distractiv” e când un șofer încadrează 1-2-3 autospeciale. Ar fi interesant de văzut și la Constanța. Desigur, SMURD-ul merge!
  2. Aplicațiile tactice au scăzut de la an la an, ajungând la 1/tură/TRIMESTRU (scriptic cel puțin), în loc de 1/tură/SĂPTĂMÂNĂ. Deseori acestea, când sunt organizate, se transformă în defilarea tehnicii achiziționate, un spectacol pentru presă, prefecți, primari și președinți de consilii județene. În anul Covid ele au fost uitate și locul lor a fost luat de parada izoletelor, apoi de cea a microbuzelor, de împărțitul de pliante Covid, vaccinare samd, de plimbatul prin oraș cu portavocea pentru a anunța oamenii să poarte mască și alte invenții pentru care, s-au găsit bani. Pentru aplicații în teren, nu era combustibil.
  3. Echipamentele de protecție sunt și nu sunt. În acest sens cazul pompierului ars la Eșelnița a scos la iveală multe nereguli. Detalii, aici: Pompierul ars la Eșelnița purta echipament de protecție din 2006
  4. Și dacă tot am ajuns la accidente de muncă, vom menționa că pompierii nu au asigurări de viață sau de sănătate și în caz că pățesc ceva, în ajutorul lor sar civilii, victimele de la Colectiv, întrucât Raed Arafat și subordonatul său nemijlocit au altă treabă, ca de exemplu a cheltui, prin IGSU, milioane de euro. Detalii, aici:
  5. Slaba pregătire a pompierilor. Da! De ce să nu recunoaștem? Arafat i-a catalogat ba leneși, ba burtoși, dar nu a spus niciodată că „fenomenul de imagine” SMURD, mănâncă resursele de timp, bani, carburant, resursa umană, în măsura în care nu mai există nicio altă prioritate pentru comandanți, decât mulțumirea domnului doctor.
  6. Achizițiile cu cântec. Duduie presa, doar DGA, DNA nu aud.
  7. Angajările din sursă externă. Angajăm civili, într-un sistem militar. Bine, militar nu mai e de când a fost pus la cheremul lui Raed Arafat. E militar doar când oamenii nu au voie să vorbească despre lipsuri ca să nu-l supere pe Măria Sa. Revenind, angajăm oameni pe care nu îi putem pregăti temeinic, în timp, pentru a fi pompieri militari. Și se trezesc aruncați după un amărât de curs în vâltoarea situațiilor de urgență. Asta dacă nu adună grade pe la birouri. Fiecare după cum îi e norocul.
  8. Tehnica depășită și tehnica defectă care nu e reparată din motive dubioase.
  9. Neplata orelor suplimentare. Pompierii funcționează din 2015 pe un program pilot, în baza căruia li s-au promis bani în plus. Mai nou, nu au nici timp liber, nici bani. Iar programul pilot de la 24 cu 72 la 24 cu 48 ține la nesfârșit. De ce? Pentru că SMURD aduce imagine cui trebuie. Și imaginea aduce bani în mâna cui trebuie.
  10. Și, multe, multe, multe altele…. Lista poate continua dar ne oprim aici. Așteptăm ca DSU să înghită de tot IGSU și să se aleagă pulberea de Arma Pompieri. Deocamdată s-a ales doar praful.

ARTICOLUL COMPLET ÎL PUTEȚI CITI AICI

(Visited 3.092 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.