Procedura stabileşte că persoana interesată de amânarea ratelor bancare, transmite să transmită către instituția financiară sau către societatea de leasing o cerere în termen de 45 zile de la publicarea OUG nr. 37/2020, cel mai târziu până în data de 14 mai 2020.

scroll mai jos pentru lista băncilor din România, cu date şi link-uri utile către formularele ce trebuie completate

Potrivit Ordonanţei, persoanele fizice la care veniturile proprii sau ale familiei au fost afectate de pandemia de COVID-19 pot solicita amânarea ratelor pe o perioadă de pana la 9 luni de zile (8 luni au mai rămas până la finele anului), dar nu mai târziu de 31 decembrie.

Mai exact, conform actului normativ, cauzele prezumate a afecta veniturile sunt:

  • Intrarea debitorului sau a unui membru de familie în șomaj tehnic;
  • Reducerea salariului debitorului sau a unui membru de familie;
  • Plasarea debitorului în carantină sau în izolare;
  • Îmbolnăvirea cu COVID-19.

Prin membrii de familie înțelegem: soț, soție, părinți și copii care se gospodăresc împreună.

Banca sau creditorul are obligația să soluționeze prin aprobare sau respingere cererea debitorului în termen de maxim 15 zile.  Nu vor fi semnate acte adiționale, iar noul grafic de rambursare va fi comunicat debitorului în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

De asemenea, și ratele aprobate în programul prima casă fac obiectul prelungirii. În acest caz, durata de acordare a împrumutului se prelungește cu perioada de suspendare a plății ratelor.

Beneficiază de facilitatea amânării platelor și persoanele fizice ce desfășoară activități independente, respectiv profesii libere, indiferent de legea de organizare a profesiei.

Persoanele juridice – societățile beneficiază de amânarea ratelor dacă dețin certificatul de situații de urgență. Acest certificat de situații de urgență se poate elibera dacă nivelul veniturilor sau nivelul încasărilor din luna martie 2020 este mai mic cu minim 25% decât media aferentă lunilor ianuarie și februarie. Se impune ca aceste societăți să nu fie în insolvență la data solicitării amânării ratelor.

Totodată, ministrul Finanţelor Publice, Florin Cîţu a anunţat că va fi lansat unui portal online, unde clienţii pot raporta dacă băncile încalcă ordonanța de urgență.

Lansăm la Ministerul Finanţelor Publice un portal, unde cetăţenii români care întâmpină dificultăţi în relaţia cu băncile pot să ne scrie şi vom verifica dacă aceste norme sunt aplicate, aşa cum le-am făcut noi, de către sistemul bancar.

Vom merge în sprijinul clienţilor. Ştiu că băncile s-au supărat acum şi avem discuţii cu ele în continuare, dar trebuie să înţeleagă că este o perioadă dificilă şi pentru noi, ca Guvern, este foarte important ca oamenii să nu aibă această problemă.

Critica băncilor o înţeleg, este un cost pentru bănci, îl vor suporta. Trebuie să fim solidari şi toţi să suportăm o parte din acest cost”., a declarat Cîţu.


Raiffeisen Bank

Persoanele care au un credit la Raiffeisen Bank, pot solicita amânarea plății ratelor:

  • La numărul de telefon *2000
  • La adresa de e-mail: suspendarerateOUG37@raiffeisen.ro
  • Direct în agențiile Raiffeisen Bank
  • Prin poștă la adresele prevăzute în contractele de credit

Raiffeisen Bank precizează că posibilitatea amânării ratelor este disponibilă doar pentru persoanele ale căror venituri au fost afectate în această perioadă, care nu au restanță de plată până la data de 16 martie 2020 și nu a fost declarată scadență anticipată a creditului.

Banca va da un răspuns pentru amânarea plății ratelor într-un termen de 15 zile de la depunerea solicitării.

BRD România

În cazul unui credit la BRD România, există posibilitatea de a depune o solicitare online, completând formulatorul disponibil AICI (CLICK).

După completarea formularului, banca se angajează că va analiza solicitarea și va reveni cu un răspuns.

BRD România precizează că trebuie respectate următoarele condiții pentru a solicita amânarea ratelor:

  • Dacă veniturile tale s-au diminuat din cauza pandemiei COVID-19 și
  • Dacă nu înregistrezi restanțe la data de 16 martie 2020 (data instaurării situației de urgență) sau ai achitat între timp restanțele respective

CEC Bank

CEC Bank le oferă clienților săi două posibilități pentru a solicita amânarea ratelor:

  • Prin telefon la numărul 031.423.2020
  • Sau prin e-mail la adresa: alaturidetine@cec.ro

Dacă solicitarea este trimisă pe e-mail, trebuie prezentate următoarele informații: Nume si prenume; CNP; Agenția prin care ai contractat creditul; Tipul creditul (ex.: credit imobiliar, credit ipotecar sau credit de consum); Adresa fizica de corespondenta (pentru a te putea notifica cu privire la modificări); Adresa de email; Număr de telefon (fix sau mobil); Numărul de rate pe care le dorești amânate (1-9 rate lunare).

Condițiile CEC Bank pentru amânarea ratelor:

  • Pot beneficia de amânarea ratelor doar persoanele ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de pandemia COVID-19. Condițiile vor fi detaliate în normele de aplicare a Ordonanței de Urgență nr. 37/2020.
  • Amânarea se poate acorda doar pentru creditele care nu înregistrau restanțe la data instituirii stării de urgență.
  • Puteți beneficia de facilitatea de amânare a ratelor dacă plătiți sumele restante înainte de trimiterea cererii.

BCR România

Clienții BCR România pot solicita amânarea ratelor:

Momentan, BCR nu și-a actualizat informațiile de pe site în funcție de prevederile OUG 37/2020, astfel, formularul lor presupune amânarea plății ratelor doar pentru o perioadă de 3 luni și în funcție de condițiile stabilite de bancă.

Alpha Bank

Clienții Alpha Bank pot solicita amânarea ratelor:

  • Prin e-mail la asistentacovid19@alphabank.ro
  • Sau la numărul de telefon 0800 825 742

Banca se angajează să respecte prevederile OUG 37/2020 și va comunica clienților săi răspunsul la solicitarea pentru amânarea ratelor, însă „soluția suspendării obligațiilor de plată a ratelor scadente aferente facilitaților de credit se realizează pentru o perioada de timp ce nu poate depăși data de 31.12.2020”.

Idea Bank

Persoanele cu un credit la Idea Bank primesc ajutor pentru amânarea ratelor:

  • La numărul de telefon *4455
  • Sau la prin e-mail la salut@idea-bank.ro

În cazul în care trimiteți un e-mail, nu uitați să menționați datele de contact și motivele pentru care solicitați amânarea. Banca precizează că amânarea plății ratelor va fi disponibilă doar pentru clienții care și-au pierdut veniturile din cauza pandemiei COVID-19 (coronavirus).

Banca Feroviară

Clienții Băncii Feroviare pot solicita amânarea ratelor printr-o cerere „în format letric sau prin poșta electronică, utilizând datele de contact ale unității noastre teritoriale menționată în contractul de credit”. De asemenea, banca pune la dispoziție și următorul număr de telefon: 0374 111 016 la care clienții pot suna de luni până vineri, între orele 9 și 17:30.

Cererea poate fi descărcată de AICI (CLICK) pentru persoanele fizice și pentru persoanele juridice AICI (CLICK).

În cazul în care clienții persoane fizice nu pot descărca cererea, atunci pot trimite următoarele informații la adresele de contact menționate în contract: Nume si prenume; Tipul creditul (ex.: credit imobiliar, credit ipotecar sau credit de consum); Numărul și data contractului de credit; Adresa fizică de corespondență (pentru vă vom putea notifica cu privire la modificările aduse contractului de credit); Adresa de email; Număr de telefon (fix sau mobil); Numărul de rate pentru care solicitați suspendarea (1-9 rate lunare); Tipul afectării directe / indirecte a veniturilor în contextul pandemiei Covid-19 (ex. diminuare salariu, șomaj tehnic etc.)

Banca Transilvania

Clienții Băncii Transilvania au la dispoziție un formular online (CLICK AICI) prin care pot solicita amânarea plății ratelor.

Banca Transilvania precizează că amânarea este posibilă doar pentru 3 luni la creditele cu garanție imobiliară, creditele de consum și prima casă, ceea ce înseamnă că nu și-au actualizat informațiile în funcție de prevederile Ordonanței de Urgență 37/2020.

ING România

Persoanele care au un credit la ING România pot solicita amânarea plății ratelor la adresa de e-mail: contact@ing.ro

Numai că banca olandeză nu și-a actualizat informațiile în funcție de OUG 37/2020, iar momentan oferă doar o amânare de 2 luni. Toate solicitările vor fi analizate și banca va reveni cu un răspuns către clienții săi.

*

Dacă aveți un credit la o altă bancă decât cele menționate mai sus, vă puteți adresa direct băncii deoarece nu toate și-au actualizat site-urile web cu detaliile privind amânarea ratelor.

 

(Visited 298 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.