În acest sens, primarul Decebal Făgădău va propune consilierilor locali aprobarea studiului privind necesitatea reorganizării activității RADET, a organigramei, a statului de funcții și a regulamentului de funcționare. Măsurile se impun ca urmare a situației foarte grele în care se află Regia, afundată în datorii tot mai mari, cu cheltuieli de producție în creștere, dar cu tot mai puțini clienți.

18 milioane lei/an, cheltuielile salariale ale RADET

În momentul de față, organigrama RADET Constanța prevede un număr de 564 de posturi, dintre care doar 399 sunt ocupate în prezent, atât personal administrativ,cât și tehnic. Cheltuielile salariale pe anul trecut s-au ridicat la suma de 18.155.179 lei, ceea ce înseamnă un efort bugetar în medie de 3.791 lei pe lună/angajat. De asemenea, RADET operează 134 de puncte termice, 3 centrale termice de cvartal și 42 de centrale termice de bloc.

Din păcate, de la an la an, activitatea RADET Constanța se desfășoară tot mai anevoios, cel care suferă fiind însă beneficiarul final, consumatorul. Prețuri de producție tot mai mari, pierderi în creștere, avarii tot mai numeroase și clienți care se împuținează semnificativ de la an la an. Într-un singur an (2016-2017), RADET a înregistrat o scădere a cantității de energie vândută cu aproape 10%.

Clienți mai puțini, cheltuieli mai mari

În analiza făcută, RADET Constanța a identificat mai mulți factori care au condus la declinul Regiei. Astfel, creșterea temperaturilor medii externe determină scăderea necesarului de energie termică pentru încălzirea populației. De asemenea, scăderea numărului de consumatori racordați la sistemul centralizat, „fenomen accentuat de lipsa aplicării unor amenzi semnificative celor care care se debranșează ilegal”, a lăsat, de fapt, RADET fără clienți. În ultimii 3 ani, nu mai puțin de 22.000 de constănțeni au renunțat la sistemul de încălzire centralizat, optând pentru centrale termice pe gaz sau electrice.

În acest moment, gradul de debranșare este de 30% în municipiul Constanța, ceea ce cauzează pierderi financiare importante Regiei. Asta deoarece, indiferent de numărul de consumatori, mărimea sistemului de conducte rămâne constantă, iar cantitatea de energie electrică necesară pentru pomparea agentului termic este relativ aceeași, pierderile și transferul de căldură cu mediul înconjurător rămân constante. Toate acestea determină creșeterea costurilor pe unitate de energie livrată vândută și implicit creșterea prețului.

Datorii de zeci de milioane lei

Un alt punct nevralgic al RADET îl reprezintă situația litigiilor și datoriilor restante. Astfel, în momentul de față, 33% din încasările zilnice ale Regiei se duc direct în conturile debitorilor pentru datorii de 39,1 milioane lei reprezentând penalități din anii 2008 – 2009. Asta în condițiile în care, în urmă cu 3 luni, RADET a fost obligată, printr-o altă sentință judecătorească, să plătească o datorie de 21,3 milioane lei, reprezentând facturi restante către CET.

În aceste condiții, conducerea RADET a ajuns la concluzia că se impune luarea mai multor măsuri pentru ca Regia să nu se prăbușească din punct de vedere financiar. Prima măsură ar fi reducerea organigramei, de la 564 de posturi la 399, urmând ca o parte dintre actualii anagajați să fie reîncadrați pe alte funcții. „Reorganizarea nu va presupune concedieri colective, salariații urmând să fie  reîncadrați pe posturile nou înființate. Doar dacă nu vor opta pentru semnarea noilor acte adiționale se va proceda la concedierea lor ca urmare a desființării postului“, transmit reprezentanții RADET.

De asemenea, RADET își propune restrângerea activității, prin desființarea mai multor sectoare de furnizare ca urmare a scăderii numărului de clienți.

 

(Visited 1.493 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.