Un elev de clasa a V-a are ore de a 12.30 până la 17.30 sau 18.30. Ajunge acasă, mănâncă și se apucă de teme. Seara trebuie să își facă temele la matematică (cel puțin 1,5 ore), română (1 oră), alte materii pentru a doua zi (30 min. – 1 ora). Dimineața, la ora 8.00 se trezește, mănâncă, după care trebui să învețe la istorie, geografie, educație civică plus alte teme restante. Majoritatea copiilor de clasa a V-a au cel puțin 1-2 ședințe de meditație pe săptămână: matematică și engleză. Foarte important, pe lângă cele 4 ore petrecute la meditație, aici vor primi noi teme care nu sunt deloc ușoare și puține. Doar e meditație. Din cele două zile libere de weekend, cel puțin una este petrecută cu teme și meditații. Aceeași soartă o au și vacanțele…

În aceste condiții, se mai miră cineva de ce copiii noștri sunt depresivi, inadaptați? De ce nu reușesc să facă față unei provocări, unui eșec, de ce nu știu să se mai bucure de un succes? Fiindcă facem din ei ființe automatizate, școala îi robotizează și le fură cea mai frumoasă perioadă din viață: copilăria.

Mai sunt și părinți care vin cu replica: „așa era și când eram noi copii”, dar aceștia nu ar trebui să uite anumite aspecte. Poate că aveam teme, dar nu aveam presiune părinților, presiunea meditațiilor, învățam să ne descurcăm singuri cu o temă nefăcută sau copiată pe fugă în clasă. Deși nu era „etic”, chiar și aceste lucruri ne învățau multe: să ne adaptăm, să luăm decizii, să găsim soluții. Nu era zi, iarnă, vară, fără să nu petrecem câteva ore afară la joacă.

Potrivit unui studiu făcut de Institutul de Științe ale Educației în 2017, 80% dintre elevi spun că temele pentru acasă le ocupă mare parte din timpul liber. În plus, peste 70% dintre părinţi şi 67% dintre elevi se plâng că temele pentru acasă le provoacă nelinişte, îngrijorare şi stres.

Doar 27% dintre profesori sunt de aceeași părere. Cel mai probabil – spun autorii studiului – pentru că nu vorbesc cu elevii despre îngrijorările legate de teme.
Tot din cercetarea Institutului de Științe ale Educației aflăm că aproape jumătate dintre elevi spun că au nevoie de mai mult de două ore, unii dintre ei chiar peste 3-4 ore pentru a rezolva toate temele scrise pentru a doua zi.

Florin Colceag, profesor, pentru Digi24: Sunt împovăraţi cu aceste teme inutile. Moneda cea mai valoroasă în clipă de faţă este timpul. Celelalte monede sunt inflaţioniste, dar timpul este viaţa noastră. Iar dacă te uiți la copil că intră la 3 ani la grădiniță şi termină la 23-24 de ani facultatea, el stă în şcoală mai mult de 20 de ani. 20 de ani din care el trebuie să devină mai om, mai competent, mai capabil, mai echilibrat, mai profesionist şi nu devine.

Asociațiile de educație din Statele Unite au elaborat așa numită “regulă de zece minute pentru teme”. Cum funcționează? La fiecare nivel școlar se adaugă câte zece minute pentru rezolvarea temelor. La clasa I – rezolvarea temelor nu ar trebui să dureze mai zece minute, la a două maxim 20, la a treia 30, și așa mai departe. Iată că și după această regulă… chiar și la clasa a XII-a nu depășim două ore pentru temele de acasă. Adică exact cât prevede ordinul de ministru de la noi din țară.

 

(Visited 776 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.