Potrivit inițiatorilor, cele două taxe de pod reprezintă o dublă impunere atâta timp cât șoferii plătesc rovinietă și accize de drum în prețul carburanților. „Taxa de utilizare a podurilor Giurgeni – Vadu Oii și Fetești – Cernavodă nu reprezintă decât o suprataxare a utilizatorilor drumurilor publice din România, fără o justificare obiectivă: banii colectați merg la bugetul de stat; podurile se află într-un stadiu avansat de degradare, deși această taxă se încasează de peste un deceniu; legislația comunitară nu impune o asemenea taxare, ci ea este rezultatul deciziei autorităților române, care au considerat de cuviință să mai impună o nouă sursă de venituri la bugetul de stat”, se arată în expunerea de motive.

Mai mult decât atât, această taxă este și discriminatorie, în special pentru locuitorii din zona Dobrogei, spun cei doi deputați: „Această taxă este plătită, într-o proporție foarte mare, de cei care sunt nevoiți să facă drumuri sau să tranziteze aceste sectoare de drum. Atât persoanele fizice, cât și cele juridice care își au domiciliul/sediul pe raza teritorială a județelor Constanța și Tulcea sunt obligate să plătească această taxă de trecere ori de câte ori au probleme de sănătate sau trebuie să rezolve probleme administrative, fie în Capitală, fie în alt oraș al țării”.

Același punct de vedere îl împărtășesc și ceilalți parlamentari de Constanța, care declară că vor susține la vot această lege.

Senatorul Nicolae Moga (PSD):

„Este un lucru foarte bun desființarea acestei taxe. În primul rând pentru că banii încasați acolo nu se văd nicăieri în infrastructură. În plus, e o taxă discriminatorie pentru că este plătită în principal de dobrogeni, care nu pot ajunge în restul țării fără a plăti acest tarif de trece a podului. Așa că, fără discuție, voi susține un asemenea proiect de lege”.

Deputatul Mircea Banias (independent):

„În primul rând, eu sunt curios să văd pe ce s-au dus acei bani, fiindcă nu se văd nicăieri, nici măcar în întreținerea acestor poduri. Plătim deja rovinietă, așa că nu văd rostul acestei taxe. În principiu, sunt de acord să susțin și să votez această lege.”

Deputatul Mircea Titus Dobre (PRO România):

„O votez fără doar și poate. Ne plătim un drept al nostru de a ajunge acasă.  Dacă am fi plătit pentru o șosea nouă, pentru o lucrarea de infrastructură deosebită, aș fi putut accepta taxa de pod, dar așa nu avem pentru ce. Mai mult decât atât, toți cetățenii din Dobrogea sunt lezați de dreptul lor de a ajunge acasă. Această taxă trebuie desființată, iar eu și colegii mei de la PRO România vom susține un asemenea proiect de lege”.

Deputatul Radu Babuș (PSD):

„Este păcat că în an Centenar, la 140 de la alipirea Dobrogei la România, noi, dobrogenii, trebuie să plătim ca să ajungem în restul țării. Și ca un fapt simbolic, această taxă de pod ar trebui scoasă. Dincolo de asta, sunt curios să aflu dacă nu cumva această taxă este deja inclusă în rovinietă sau în acciza la carburanți fiindcă atunci am vorbi despre o dublă taxare, ceea ce este nelegal. În plus, este o taxă care ne împiedică să ajungem acasă.

Ca principiu, susțin acest proiect de lege, mai ales că sunt constănțean, dar nu vreau să mă pronunț cu da sau nu până nu văd cum iese textul de lege de la Comisii.”

Deputatul Stelian Ion (USR):

„Este un demers imporatant, care ar fi normal să suscite un interes național, nu doar din partea dobrogenilor. Din start vă pot spune că o discuție pe această temă este binevenită. Uneori suntem atât de obișnuiți cu unele reguli încât nu ne mai punem întrebarea dacă aceste reguli sunt corecte și răspund unor necesități reale. Plătim cu toții această taxă de trecere de atâția ani și considerăm că așa este normal, doar pentru că ne-am obișnuit cu ea. Colegii din PNL au studiat și au ajuns la concluzia că taxa ar reprezenta o dublă impunere, de vreme ce suntem obligați să plătim și tariful de utilizare a drumurilor naționale (rovinieta), dar și aceste taxe de trecere a podurilor, că este discriminatorie față de locuitorii din Dobrogea și că este de natură să creeze ambuteiaje.

În ce mă privește, aș privi lucrurile din altă perspectivă: dacă ar fi contravenit principiului eliminării dublei impuneri, prevederea din OG 15/2002 care impune această taxă, pe lângă tariful de utilizare a drumurilor naționale ar fi neconstituțională, iar calea ar fi aceea de contestare a OG 15/2002 la Curtea Constituțională. Personal, cred că răspunsul la această întrebare îl putem afla doar dacă avem niște cifre de la Ministerul Transporturilor. În OG 15/2002 tariful de utilizare a drumurilor este reglementat diferit de cel de trecere și ele nu se exclud reciproc, fiind percepute pentru considerente diferite.

În privința tarifelor de trecere a podurilor, tunelurilor, trecătorilor de munte acestea au la bază principiul recuperării costurilor de construcție, de operare și de întreținere. Ca atare, primul lucru pe care trebue să îl facem este să verificăm dacă sumele rezultate din terceperea acestui tarif au acoperit aceste costuri. Dacă răspunsul este pozitiv, înseamnă că tariful este perceput incorect. Mai exact, dacă s-au recuperat deja costurile podului, iar suma percepută din tariful de pod este mai mare decât suma necesară pentru întreținerea podului, înseamnă că diferența este percepută incorect.

Concluzionând, subiectul este unul important, iar în funcție de răspunsul pe care îl voi primi din partea Ministerului Transporturilor și CNANDR voi putea aprecia în deplină cunoștință de cauză dacă propunerea este sau nu oportună. Tind să cred că este oportună. În mod sigur este una populară. Nu cred că vom găsi foarte multe persoane care să nu fie de acord cu eliminarea acestei taxe”.

(Visited 78 times, 1 visits today)

Dacă v-a plăcut acest articol, cu un LIKE vă puteți alătura comunităţii de cititori de pe pagina noastră de Facebook.