Greva CT BUS. Deşi le-a promis salarii mai mari, Chiţac le transmite şoferilor că nu e treaba Primăriei
Nemulţumiţi de salarii, şoferii CT BUS au intrat, din nou, în grevă generală, întreaga reţea a mijloacelor de transport în comun din Constanţa fiind blocată. În timp ce mii de constănţeni nu au avut cum să ajungă la timp la locurile de muncă, primarul Vergil Chiţac declară că salariile şoferilor nu ţin de „treaba Primăriei“.
Greva CT BUS a început în această dimineaţă, şoferii companiei luând decizia de a nu mai ieşi pe traseu. Peste 300 de angajaţi din mai multe departamente s-au adunat în curtea companiei de transport în comun a oraşului, nemulţumiţi de faptul că autorităţile locale le-au ignorat revenidicările salariale.
„Aproximativ trei sute de salariați din toate categoriile de personal protestează în curtea CT BUS cu privire la ignorarea din partea autorităților pentru revenndicările sindicale și eșuarea negocierilor pentru noul contract colectiv de muncă.
Nu sunt numai șoferii. Sunt șoferi, sunt mecanici. Urmare a ședinței de vineri din consiliul local prin care s-a aprobat prețul pe kilometru nu permite acordarea de credite salariale pentru o salarizare decentă în CT BUS, oamenii, în mod spontan, au hotărât să protesteze“, a declarat Emil Tatu, avocatul sindicatului CT BUS, citat de Ziua de Constanţa.
Răspunsul primarului Vergil Chiţac a venit prin intermediul televiziunii Antena 3, unde a declarat că oraşul Constanţa nu este paralizat şi că este indusă o emoţie.
Mai mult de atât, deşi în urma grevei precedente Chiţac declara că salariile vor fi majorate până la sfârşitul anului, acum spune că nu este treaba Primăriei cum sunt gestionaţi banii companiei CT BUS.
„Eu nu pot să expun bani publici fără să am o bază legală în acest caz. Nu este paralizată Constanţa. Se induce o emoţie.
Într-o democraţie, competenţele sunt partajate. Treaba Primăriei este să le dau lor banii conform contractului de delegare a serviciilor publice. Nu este treaba Primăriei cum îşi gospodăresc ei banii, cum dau ei salariile.
Această companie are un consiliu de administraţie, are o adunare generală a acţionarilor. Eu voi merge să stau de vorbă cu ei. Vedem ce decizie vor lua cei din consiliul de administraţie şi dacă ei mă vor invita, eu mă voi duce“, a declarat primarul Chiţac, în direct la Antena 3.
Vrem doar să fim respectați și să fim plătiți în raport cu munca prestată
Amintim că sindicaiştii CT BUS i-au transmis primarului Vergil Chiţac o scrisoare deschisă în care expun problemele pe care le au, solicitând intervenţia administraţiei locale pentru rezolvarea acestora. Redăm mai jos conţinutul integral al scrisorii:
„Domnule primar, domnilor consilieri,
Subsemnatul Gheorghe Radu-Bogdan, angajat la CT BUS în funcția de conducător auto vă aduc la cunoștință starea generală de nemulțumire a angajaților în special conducătorii auto, nemulțumire generată de remunerarea nesatisfăcătoare în raport cu munca prestată, cu stresul la care suntem supuși zilnic și nu în ultimul rând, răspunderea foarte mare pe care o avem noi angajații CT BUS cu preponderență șoferii CT BUS.
De asemenea vreau să vă transmit, că pe noi angajații CT BUS nu ne interesează de prețul /km, de studiile terților care au fixat prețul pe km, deoarece din punctul meu de vedere (simplu șofer) aceste studii nu sunt corecte, de actualitate și ne privează pe noi, clasa muncitoare de posibilitatea de a avea un salariu măcar decent în raport cu munca prestată.
Am afirmat mai sus că acest studiu a prețului /km nu este corect din următoarele considerente, în primul rând s-a făcut în raport cu anul 2020 când prețul motorinei era cu cel puțin 2 lei mai ieftin, nu s-a ținut cont ca în anul 2020 autobuzele marca Isuzu erau în garanție și nu se cheltuia nici un leu pentru întreținere și reparații, nu s-a ținut cont de HCL în care s-a hotărât mărirea organigramei CT BUS cu aproximativ 130 de angajați și nu în ultimul rând nu s-a ținut cont de doleanțele (solicitările salariale ale sindicatelor).
De asemenea vreau să luați la cunoștință că noi cei din linia întâi, care ne trezim la 3-4 dimineața și închidem programul după ora 24, că-i vara toridă, iarna geroasă, vânt sau ploaie nu trebuie să ne intereseze prețul /km și alte probleme de management, nu ne interesează comparațiile prețului /km dintre orașe, mai ales că sunt orașe care au transport electric, deci costurile întreținerii sunt mult mai mici, sunt orașe, care au autobuze vechi mai neperformante fără AC, consumul fiind mai mic de combustibil sau în majoritatea orașelor pe lângă fondurile din prețul/km societățile sunt ajutate (subvenționate) cu sume importante ceea ce la noi nu se întâmplă. Eu sper ca aceste comparații domnule primar să le faceți și la nivelul veniturilor în raport și cu orele lucrate.
Nu cred domnule primar și domnilor consilieri că ați fost informați că șoferii lucrează fără pauze de masă, fără perioada de repus săptămânal, se încalcă codul muncii în privința repausului, în privința depășirii și a orelor suplimentare legale care se efectuează doar în situații deosebite.
Cred că nu cunoașteți faptul că sunt șoferi care au lucrat până la 300 ore/lună și cu toate acestea, în raport cu condițiile în care s-au lucrat aceste ore, nu se plătesc conform codului muncii, ex: orele suplimentare se plătesc c-un spor de 100%, dar tot ce depășește cele 32 ore suplimentare legale, ar trebui plătite cu dublul compensației (art.137 codul muncii) fapt care la CTBUS nu se întâmplă.
Domnule primar am fost la dumneavoastră în birou, ați fost deschis cu noi, chiar jovial, ne-ați promis acordarea unui spor de condiții deosebite, ne-ați dat temă mie și domnului director Dumitrache Cătălin ca să facem studiu cu sporurile acordate de celelalte orașe, ne-ați promis acordarea unei sume suplimentare la buget pentru a acoperii acordarea acestui spor, noi am transmis colegilor ce ne-ați promis, fapt care nu s-a mai întâmplat.
Domnule primar într-un interviu la radio ați afirmat căci până la sfârșitul anului vom avea o mărire de 600 lei de angajat promisiune care e pe cale de a nu se concretiza.
Domnule primar noi suntem o societate de transport a orașului, deci a cetățenilor orașului Constanța și efectuam un serviciu public foarte important, noi nu trebuie să producem venituri, noi trebuie să facem servicii de calitate (transport de calitate), servicii pe care le facem de calitate, chiar dacă nu suntem remunerați conform stresului și răspunderii pe care o avem, chiar dacă nu avem pauze de masă, de multe ori servind masa la volan, chiar dacă nu se respectă repausul săptămânal, iar orele suplimentare în anumite cazuri nu se plătesc conform Codului Muncii. (am explicat mai sus).
Referitor la generarea veniturilor de către CT BUS, nu cred că avem această posibilitate, deoarece noi nu suntem o societate care produce produse vandabile (haine, încălțăminte, mașini, produse alimentare). După cum știți, contractul de delegarea gestiunii nu ne dă această posibilitate mai ales că profitul a fost tăiat de la 4,5% la 0,5%. Mă întreb oare care firmă de studiu a fost mai realista, cea din anul 2020 sau cea actuala? Mă întreb oare de ce când toate preturile erau mult mai mici (motorina și cele de reparații) funcționam cu un preț mai mare pe km.
Revin cu întrebarea: de ce în alte orașe se poate? Cum se explica că în loc să veniți cu soluții viabile, propuneți să se ia masuri de reducerea personalului în contextul în care la CT BUS numărul angajaților auxiliari, în afara personalului de bord, este mult mai mic ca-n alte orașe.
În final, sperăm să înțelegeți că noi nu facem managementul CT BUS-ului, nu ne interesează prețul/km, vrem doar să fim respectați și să fim plătiți în raport cu munca prestată și să înțelegeți că nu suntem mașini și că în ultima perioadă foarte mulți colegi au suferit accidente vasculare, infarcturi în timpul programului și mulți au decedat înainte și imediat după pensionare.
Domnule primar, domnilor consilieri vreau să vă transmit și în calitate de președinte al Sindicatului Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe și anume că toate cele mai sus enumerate, coroborate cu promisiunile făcute de către domnul primar, au generat o stare de nemulțumire acută pe care eu în calitate de lider de sindicat nu o pot controla și nici nu intră în atribuțiunile liderilor să pondereze membrii, ci doar să-i reprezint conform art. 28 Legea 62/2011 (Legea Dialogului social).
Singura modalitate de a rezolva această stare tensionata este doar intervenția fermă și imediată a dumneavoastră și rezolvarea cu celeritate a nemulțumirii șoferilor, în caz contrar noi nu mai putem răspunde de acțiunile angajaților.
Cu stimă și considerație,
Gheorghe Radu-Bogdan”
- CT Bus
- greva CT BUS
- salarii soferi CT BUS
- Vergil Chitac